2022-24-0151-00128

Ammekvæg døde af sult inden udbinding

06-06-2023

Skrivelse af 5. december 2022 fra Midt- og Vestjyllands Politi (4100-89110-00141-22).
Ti ammekøer blev fundet i stald efter at have ligget døde i flere måneder.

Rådet udtalte 6. juni 2023:

Spørgsmål 1:

Såfremt ovennævnte lægges til grund, har kreaturerne derved været udsat for uforsvarlig behandling, grovere uforsvarlig behandling, eller grovere uforsvarlig behandling med karakter af mishandling?

Svar ad 1:

Af Fødevarestyrelsens udtalelse til politiet af 18. november 2022 baseret på det fælles aflagte besøg i besætningen d. 6. oktober 2022 fremgår:

”I boksen kunne ses 10 døde kreaturer. Dyrene havde været døde længe, idet der kun var skind og knogler tilbage. Skindet var sort og indtørret, så dyrene nærmest var mumificerede, flere steder kunne man se knoglerne, hvor der var hul på skindet. Or­ganer og andre bløddele var tørret/svundet ind eller spist af dyr. Huller i skindet og ind i dyrene tydede på, at der var/havde været rotter. Dyrene lå fordelt i boksen og de lå alle i naturlig stilling (bryst eller sideleje med benene trukket ind under sig), som havde de selv lagt sig. Adspurgt om de døde dyr forklarede …, at de var døde i løbet af april og maj måned. Som årsag angav han, at de havde fået for ringe, for lidt eller intet foder, så de var døde af sult. Dette er foreneligt med det iagt­tagede. Der havde været få overlevende dyr, som han havde bundet ud på græs. De fire kreaturer, der gik løse i stalden (to køer med kalve fra februar 2022) var ikke ble­vet lukket på græs, da de var for vilde og han ikke kunne styre dem. … På besøgstidspunktet havde de fire kreaturer i stalden adgang til vand og wraphø i la­den. Deres huld var middel…… De fem overlevende kreaturer, der var blevet lukket på græs, gik på en græsfold ne­den for adressen ... De blev kun set på afstand, men synes umiddelbart at være i god foderstand”.

Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Syge og tilskadekomne dyr skal have en passende behandling. Retter dyrene sig ikke på denne behandling, skal dyrene aflives eller en dyrlæge skal konsulteres.

Den vedlagte fotodokumentation beskriver mindst 10 afmagrede, indtørrede og henfaldne (mumificerede) kreaturkadavere liggende spredt i et dybstrøelsesareal med en blokeret adgangsvej til et udeareal. For de kreaturers vedkommende, hvor det på fotodokumentationen er muligt at iagttage hovederne forfra, forekommer kranieknoglen intakt uden tegn på aflivning ved boltskydning. Der er ikke i beskrivelsen nævnt noget om forekomst af kadaverøs lugt. Dette sandsynliggør oplysningerne om, at dyrene har været døde i mindst 4-5 måneder. På grund af kadavernes fremtrædende henfald, hvor bløddele, organer og muskulatur var helt eller delvist forsvundet, giver oplysningerne i sagsakterne ikke Rådet mulighed for med sikkerhed at fastslå, hvorvidt kreaturerne er døde som følge af sult, tørst, sygdom eller en kombination af de tre faktorer. Der fandtes ikke i den fælles dybstrøelsesboks tegn på fri adgang til foder eller vand. 

Lægges det til grund at kreaturerne døde som følge af sult eller tørst, finder Rådet, at de 10 kreaturer har været udsat for den højeste grad af smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe

Rådet finder, at kreaturerne under opholdet og forløbet i besætningen i første halvår af 2022 har været udsat for groft uforsvarlig behandling med karakter af mishandling, jf. dyrevelfærdslovens §§ 2 og 3.

Spørgsmål 2:

Såfremt sagen i øvrigt giver Rådet anledning til bemærkninger, bedes disse ligeledes anført i Rådets svar.

Svar ad 2:

De meget mangelfulde forhold i besætningen, som blev konstateret ved Fødevarestyrelsens og politiets kontrolbesøg giver efter Rådets opfattelse anledning til overvejelser om, hvorvidt sigtede har den fornødne vilje eller evne til at tilvejebringe dyreværnsmæssigt forsvarlige forhold i hele sit dyrehold. Dette bør efter Rådets opfattelse føre til overvejelser om, hvorvidt der skal ske hel eller delvis frakendelse af retten til dyrehold, jf. dyrevelfærdslovens § 60. Anvendelse af § 60 beror imidlertid på en juridisk vurdering, der alene foretages af domstolene.

Afgørelse:

Ejer tiltalt for overtrædelse af to forhold.

  1. Dyrevelfærdslovens § 58, stk. 3, jf. stk. 2, jf. stk. 1, jf. stk. 12, jf. § 2 og 3, ved i perioden forud for d. 5. oktober 2022, formentlig omkring maj måned 2022, på ejendommen, i forbindelse med udøvelse af erhverv og som indehaver af kreaturbesætningen på ejendommen, at have behandlet ikke under 10 kreaturer groft uforsvarligt med karakter af mishandling, idet minimum 10 kreaturer ikke var blevet fodret tilstrækkeligt, hvorved de var døde af sult. 
  2. Dyrevelfærdslovens § 58, stk. 1, jf. stk. 12, jf. § 2 og § 3, ved i perioden forud for d. 7. december 2022, på ejendommen, i forbindelse med udøvelse af erhverv og som indehaver af kreaturbesætningen på ejendommen, at have behandlet 6 kreaturer uforsvarligt, idet kreaturerne ikke havde adgang til tilstrækkelig vand og foder, hvorfor kreaturerne var i huld let under middel til under middel og med ringe muskel fylde, hvilket påførte kreaturerne sult og stress, samt at stalden var rodet med gødningsforurenet, ujævnt gulv, omkringliggende genstande og smalle passager og jernbøjler, der stak op af gødningslaget på gulvet, hvilket vanskeliggjorde kreaturernes mulighed for at ligge ned, med risiko for unormal adfærd og skader til følge. 

Tiltalte erkendte sig uden forbehold skyldig. Tilståelsen blev støttet af de oplysninger, der i øvrigt forelå. Det var derfor bevidst, at tiltalte var skyldig.

Retten lagde ved fastsættelsen af straffen vægt på sagens omfang og karakter, herunder antallet af kreaturer, samt at forholdene var begået af to omgange over 2 måneder. Henset til tiltaltes gode personlige forhold, samt de samstemmende vurderinger af, at tiltalte fandtes egnet til samfundstjeneste, fandt retten at straffen kunne gøres betinget som nedenfor bestemt.

Henset til det begåede forhold, samt omfanget heraf, samt tiltaltes personlige forhold, blev frakendelsen fastsat som nedenfor bestemt. Retten lagde vægt på anklagerens og forsvarernes enslydende bemærkninger om, at frakendelsen ikke skulle ramme tiltaltes erhverv som slagterimedarbejder, samt frakendelsen alene skulle ramme produktionsdyr. Henset til den tid der var gået siden forholdene blev begået, fandtes frakendelsestiden passende at kunne fastsættes til tre år.

Straffen blev fastsat til fængsel i 60 dage. Straffen skulle ikke fuldbyrdes, hvis tiltalte ikke begik noget strafbart i en prøvetid på 1 år fra endelig dom. Tiltalte skulle inden for en længstetid på 6 måneder fra endelig dom udføre ulønnet samfundstjeneste i 80 timer. Tiltalte skulle endvidere være under tilsyn af Kriminalforsorgen i prøvetiden.

Tiltalte blev frakendt retten til at eje, bruge eller passe produktionsdyr i en periode på 3 år fra 60 dage efter endelig dom.